WAKTU SOLAT :

NORIIZZ CONSULTANT'S

Ahad, 29 Ogos 2010

PERBANDARAN ISLAM : ISU, CABARAN & POTENSI

ISU DAN CABARAN
  • Perspektif fizikal,
  • Perspektif masyarakat bukan Islam terhadap rekabentuk/senibina Islam,
  • MAIN tidak dilibatkan/terlibat dalam ulasan kebenaran merancang/ pelan pembangunan
  • Penguatkuasa (PBT) yang kurang peka
  • Kos

OBJEKTIF KAJIAN

Mengkaji al-quran, As-sunah dan Sirah bagi menghasilkan prinsip dan garis panduan perancangan bandar islam.( Surah An-Nur ayat 27-28 )

Menghasilkan indikator pembangunan bandar islam berasaskan kajian pada masa lalu, pengamatan terhadap bandar-bandar yang dianggap bersesuaian dengan amalan perancangan dan pembangunan bandar islam masakini

Mengesahkan prinsip dan indikator berdasarkan pendapat cendikiawan islam di nusantara.

KONSEP BANDAR

  • Definisi Perbandaran/ Urbanisasi/ Bandar/ Bandaraya
  • Komponen Bandar
  • Ciri-ciri Bandar Islam
  • Istilah-istilah bandar dalam al-quran-Qoryah/ Balad/ AlMadinah/ Arrum/ Misr/ Bakkah
  • Hadis : Kajian kes : Mekah, Madinah & BaitulMaqdis
  • Sirah

1. Apakah indikator bandar islam yang sesuai di nusantara masakini?

Indikator yang sesuai mestilah bertepatan dengan al-quran, sunnah , ijmak ulama’, qias, mampu menjana dan meningkatkan iman dan taqwa serta menghasilkan suasana yang selamat dan sejahtera kepada semua penghuninya.

2. Adakah terdapat perbezaan pandangan antara latarbelakang cendikiawan dengan hasil dapatan kajian?

Terdapat perbezaan pandangan antara latarbelakang cendikiawan dengan hasil dapatan kajian bergantung kepada Latarbelakang politik, ekonomi, sosial, agama, budaya dan pengalaman hidup cendiakawan.

3. Bagaimana kaedah terbaik bagi menyelesaikan perbezaan pendapat di antara cendikiawan bagi menghasilkan indikator perbandaran islamyang berautoriti di nusantara masakini?

kaedah terbaik bagi menyelesaikan perbezaan pendapat di antara cendikiawan bagi menghasilkan indikator perbandaran islamyang berautoriti di nusantara masakini dengan menggunakan kaedah bertepatan dengan Al-Quran, Sunnah, Ijma’ Ulama dan Qias dengan mengambil kira pendapat majoriti, serta merujuk kepada contoh teladan terbaik dan berdebat dengan cara yang paling ikhsan.

4. Adakah pembangunan perbandaran islam ini mampu meningkatkan ukhuwah dan integrasi sosial?

pembangunan perbandaran islam ini mampu meningkatkan ukhuwah dan integrasi sosial dalam seluruh integrasi masyarakat dalam membina dan merapatkan hubungan sebagai suatu strategi penting dalam penbinaan masyarakat, mengikis perasaan individualistik dan mementingkan diri sendiri.

5. Apakah piagam untuk perancangan bandar islam?

perancangan bandar islam ialah satu proses untuk membangunkan sesebuah kawasan yang menekankan keutamaan kesejahteraan keluarga dan ummah, meningkatkan taraf dan nilai hidup yang berteraskan nilai-nilai islam, membangunkan sektor industri dan pertanian di samping memelihara alam sekitar dan meninggikan pembelajaran sejajar dengan perkembangan industri itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan